Houzz Logo Print
dittebjes

Er det en dødssynd at male min teakkommode?

Ditte
7 anni fa

Mine bedsteforældre har fået tilbudt mig en gammel teak-kommode, som de har haft stående i deres hjem i mange år. Den er super flot og højmoderne for tiden, desværre passer den bare ikke rigtig ind i mit hjem i den farve den har nu (ligner den på billedet, dog ikke min egen). Synes den er for mørk og gammeldags til et hvidt hjem... Mit spørgsmål er om det ville være synd at male den? Jeg tænker en lys farve eller helt hvid. Er det en dødssynd med sådan et arvestykke?

Commenti (5)

  • PRO
    Ragus & Co
    7 anni fa

    Hej Ditte! Kunne have været sjovt at se et billede af din stue/indretning. For at få en ide om hvilke omgivelser kommoden skal passe ind i. Du skriver at den er gammeldags, men ikke desto mindre er 60-er stil og teak mega hot i indretning lige pt. Personligt er jeg stor fan af kontraster i indretningen og elsker at blande nyt med gammelt, lyst med mørkt osv. Men ikke sikkert det passer hjemme hos dig? Om det er en dødssynd at male kommoden .... NEJ, ikke hvis du bliver mere glad for den og du rent faktisk kommer til at bruge den. Det ville være mere sørgeligt hvis du for at undgå at male, ikke tog den i brug. Men smuk er den, som den står der i sin oprindelige udgave. Glæder mig til at høre hvad du beslutter :)

  • laila k
    7 anni fa

    Om du vælger at male den eller ej er jo heldigvis helt op til dig. Havde den nu været i fugleøje eller et andet specielt materiale, ville jeg nok ikke have gjort det, men det er trods alt bare teak :) Vælger du at male den, bør du dog være opmærksom på, at den sikkert gennem tiden har fået en del olie. Og den olie vil trænge gennem malingen, hvis du maler den hvid/lys, hvis du ikke giver den en god spærregrunder. Jeg bruger altid Panelhvid, dækkende fra Sadolin. Den er egentlig beregnet til at lysne lofter med, men det er den eneste jeg har prøvet der virkelig lukker af for alt, så jeg bruger den også til møbler, karme osv. Det er vigtigt at du ikke vasker kommoden af inden du maler med den og at du venter min 3 dage, gerne mere, efter du har malet med grunderen, med at male med træmalingen :)


  • PRO
    Roon & Rahn
    7 anni fa
    Ultima modifica: 7 anni fa

    Dette er godt nok kun lige et udsnit af en teak skænk jeg selv har malet, dog kommer budskabet meget godt frem. Pastelfarverne passer godt til det mørke træ og er endda med til at fremhæve træets karakter pga. kontrasterne. Pludselig kan mormors gamle skænk stå som et helt moderne møbel i hjemmet:)

  • User
    7 anni fa
    Det er en super ide at male den. Denne er måske lidt kraftig i farven, - postkasserød i glans 90. Men den fungerede i flere år som perfekt møbel på min datters værelse. Og er solgt videre i den tilstand du ser på fotoet.
  • Ditte
    Autore originale
    7 anni fa

    mange, mange tak for svar alle samme - det har været brugbart med lidt holdninger og gode tips. Er ret glad for at se, at jeg ikke er den eneste, der gerne vil male en ellers så fin teak-kommode. Inspireret af mcojbo og Rood & Rahn tænker jeg at male den og nok i flere, nuancerende farver som den jeg har fundet her på billedet.

    Tak for rådet mht maling Laila - det lyder som et lidt større projekt end jeg lige havde troet, men er glad for dit input. Ville være synd at ødelægge den undervejs :)

Italia
Personalizza la mia esperienza utilizzando cookie

Houzz utilizza cookie e tecnologie simili per personalizzare la mia esperienza, fornire contenuti per me rilevanti e migliorare i prodotti e i servizi di Houzz. Premendo su "Accetta", acconsento all'utilizzo dei cookie, descritto ulteriormente nell'Informativa sui cookie. Posso rifiutare i cookie non necessari cliccando su "Imposta le preferenze".